CO BY MĚL UČITEL MATEŘSKÉ ŠKOLY VĚDĚT O RIZIKU ŠKOLNÍHO NEÚSPĚCHU V OBLASTI ČTENÍ, PSANÍ, POČÍTÁNÍ, VČETNĚ SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ
Cílová skupina:
Kurz je určen: učitelům MŠ, učitelům přípravných tříd, členům školních poradenských pracovišť, dále učitelům 1. a 2. třídy ZŠ, kteří mají hlubší zájem o problematiku připravenosti dítěte v začátcích školní docházky, resp. chtějí získat hlubší poznatky o možnostech podpory dítě s dílčími nezralostmi.
Vzdělávací cíl:
Cílem programu je poskytnout pedagogům širší pohled na příčiny školního neprospěchu s důrazem na specifické poruchy učení. Nejde o konstatování problému, ale hledání řešení, včasné zahájení péče, posilování oslabených schopností a dovedností.
Cílem není snažit se o predikci poruch učení v oblasti čtení, psaní, počítání. Cílem je si pozvolnějšího vyzrávání či oslabení některých schopností a dovedností všimnout již v předškolním nebo v mladším školním věku a poskytnout dítěti dostatek podnětů vedoucích k posílení oslabených funkcí.
Přestože se může jevit, že problematika specifických poruch učení se týká pouze základní školy a dalšího vzdělávání, není tomu tak. Aby učitel mateřské školy rizika specifických porucha učení rozpoznal a mohl začít s oslabením pracovat, potřebuje základní znalost problematiky.
Obsah kurzu:
Blok č. 1: UVEDENÍ DO KONTEXTU
Blok č. 2: SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ, KLASIFIKACE A PROJEVY
Blok č. 3: ZÁKLADY STIMULACE jednotlivých schopností a dovedností majících vliv na čtení psaní, počítání
Blok č. 4: SYSTÉM PODPORY DÍTĚTE
Získané kompetence:
Kurz učitele mateřských škol a nižších ročníků základních škol vybaví takovou úrovní znalostí a dovedností, aby rozpoznali rizikové faktory rozvoje specifických poruch učení a zahájili včasnou stimulaci. Specifické poruchy učení jsou záležitostí celoživotní, avšak včasnou a kontinuální péčí lze míru potíží snížit.