ROZVOJ ŘEČI, FONOLOGICKÉHO UVĚDOMOVÁNÍ (ČTENÁŘSKÁ PREGRAMOTNOST)
Cílová skupina:
Kurz je určen: učitelům MŠ, učitelům přípravných tříd, členům školních poradenských pracovišť, dále učitelům 1. a 2. třídy ZŠ, kteří mají hlubší zájem o problematiku připravenosti dítěte v začátcích školní docházky, resp. chtějí získat hlubší poznatky o možnostech podpory dítě s dílčími nezralostmi.
Vzdělávací cíl:
Cílem programu je blíže seznámit pedagogy s vhodnou stimulací řeči ve všech jejích rovinách. Důraz při stimulaci v jednotlivých rovinách je kladen na posloupnost v řazení podnětů od jednodušších po složitější tak, jak se daná schopnost, dovednost rozvíjí, resp. dítě k ní obvykle dozraje v určitém věku, věkovém rozmezí. Nedílnou součástí je seznámení pedagogů s vlivem úrovně řeči na získávání školních dovedností, zejména na zvládání trivia i na případné potíže, které mohou vznikat vlivem oslabení v oblasti.
Pedagogové budou seznámeni s materiály, které mohou tvořit základní vodítko při řazení a hledání dalších námětů činností v oblasti řeči. Součástí kurzu je výměna podnětů, zkušeností, odkazu na materiály, příklady dobré praxe.
Obsah kurzu:
Blok č.1: ÚVOD
Blok č. 2: ČTENÁŘSKÁ PREGRAMOTNOST
Blok č. 3: VLIVY OVLIVŇUJÍCÍ VÝVOJ ŘEČI
Blok č. 4: ŘEČ – JAZYKOVÉ ROVINY ŘEČI
Blok č. 5: ROVINA LEXIKÁLNĚ SÉMANTICKÁ – šíře slovníku a porozumění řeči
Blok č. 6: ROVINA MORFOLOGICKO – SYNTAKTICKÁ – tvarosloví, větná stavba řeči
Blok č. 7: ROVINA PRAGMATICKÁ – užití řeči v praxi
Blok č. 8: FONETICKO-FONOLOGICKÁ ROVINA – fonologické uvědomování, výslovnost řeči
Získané kompetence:
Účastník umí získávat údaje o schopnostech a dovednostech dítěte v oblasti řeči.
Účastník se orientuje ve sledovaných oblastech, zná principy jejich vývojových posloupností, při stimulaci dokáže stanovit posloupnost podnětů a činností od jednodušších po obtížnější v závislosti na přirozených vývojových fázích řeči.
Účastník je schopen při práci s dítětem přizpůsobit volbu materiálu a instrukce podle kompetencí, které dítě zvládá či nezvládá, volí vhodné činnosti a možnosti intervence u dětí, kde vývoj řeči a fonologického uvědomování neodpovídá věku.